Toen Air France Industries naar ons kwam, kregen we een uitdaging voorgeschoteld.
Het bedrijf wilde een vliegtuigfaciliteit bouwen voor haar vliegtuigen.
Het ontwerp vroeg om 16 afzonderlijke, geïsoleerde cabines voor verschillende functies. Wij kregen het vertrouwen op basis van onze reputatie en innovaties binnen de industrie. Een installatie van die omvang had ook een bevochtigingssysteem nodig dat groot genoeg was om de klus te klaren en in staat was om te bevochtigen zonder warmte toe te voegen aan de luchtstroom.
Goede ventilatie, optimale temperatuur en luchtvochtigheid zijn cruciaal voor de voorbereiding van het oppervlak, de uithardingstijd en de cohesie van de coating. Onze ervaring in het ontwerpen van kwaliteitsvolle systemen hielp bij het innovatieve ontwerp voor Air France Industries.
Wij benaderden DriSteem (fabrikant van producten voor verdampingskoeling en bevochtiging) en samen probeerden we het probleem op te lossen. Bevochtiging is erg belangrijk voor het goed functioneren van watergedragen verf. Zonder voldoende luchtvochtigheid kan watergedragen verf niet goed functioneren en in de luchtvaartindustrie is dit fundamenteel. In spuitcabines veroorzaakt het voorverwarmen van de binnenkomende lucht verlies van luchtvochtigheid en daarom is extra bevochtiging noodzakelijk.
Samen met DriSteem produceerden we een ontwerp dat vijf hogedrukpompunits omvat. Deze stations leveren geperst water aan roosters in vijf aparte handlers. Sproeiers breken het water in ultrafijne deeltjes en bevochtigen zo de cabine. De sproeiers maken gebruik van de warmte die wordt geleverd door de gasgestookte branders, die nodig zijn voor verdamping.
De gasgestookte branders worden gebruikt om de lucht die de cabines binnenkomt voor te verwarmen. We kunnen zeggen dat de installatie succesvol was en de faciliteit volledig operationeel is.