Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog waren er veel militaire voertuigen in ons land die niet meer in gebruik waren. Toch niet in hun huidige staat. Het familiebedrijf Mol Cy uit Staden, opgericht in 1944, heeft ze daarom een tweede leven gegeven. Na een motorrevisie, aanpassing van de assen en de nodige andere aanpassingen konden ze nog steeds dienst doen als bulldozer. Ideale hulpmiddelen voor de wederopbouw van het land.
Meer dan zeventig jaar later is de wereld natuurlijk enorm veranderd, maar de focus op de transportwereld is altijd gebleven. Ingenieur Dieter Degrendele, kwaliteitsmanager bij Mol Cy, legt uit: «Vandaag de dag zijn er vier grote productgroepen: aanhangwagens, speciale vrachtwagens, vuilniswagens en we doen ook een deel van de outsourcing met ITK. Actieve productontwikkeling, een innovatieve benadering en internationalisering hebben het bedrijf gemaakt tot wat het nu is: een groep van 400 gepassioneerde medewerkers en een van de marktleiders in de sector. Het geheim van ons succes? Altijd de technische uitdagingen aangaan. »
Alles in-house
Omdat Mol Cy zoveel mogelijk wil doorgroeien in de ontwikkeling van de klantactiviteit, houdt het stevig de controle over zijn productie. «We doen alles intern, van engineering tot gelaste constructies, van plaatbewerking tot spuiten. Dit is essentieel om die flexibiliteit voor de klant te behouden en tegelijkertijd altijd de hoogste kwaliteitsnormen te blijven nastreven,» zegt de heer Degrendele. Deze filosofie heeft het bedrijf goed gedaan. Mol Cy heeft de afgelopen jaren een enorme groei in omzet doorgemaakt. Als gevolg daarvan begon de spuitcapaciteit steeds meer zijn grenzen te bereiken. Mol Cy heeft daarom drie jaar geleden de keuze gemaakt voor een nieuwe installatie ter vervanging van de oude. Het zou immers een complexe kwestie worden vanwege het gebrek aan ruimte in de productiehal in combinatie met de gewenste capaciteit, strengere milieueisen en de kwaliteit die Mol Cy altijd nastreeft. Hieronder ziet u een fotoreportage van de uitgevoerde werkzaamheden.
Nieuwe installatie
Gelukkig wist Mol Cy dat ze bij ons terecht konden voor hun nieuwe spuitcabines, als specialist in ontwerp, productie en realisatie van installaties voor vloeibare coatingapplicaties en oppervlaktebehandeling. Commercieel directeur Filip Vandekerckhove heeft het dossier van A tot Z behandeld. De heer Degrendele: «Je voelde meteen dat de cultuur van de twee bedrijven overeenkwam. Net zoals wij met onze klant meedenken, luisterde Filip ook aandachtig naar onze behoeften en presenteerde hij een maatwerkoplossing. De flexibiliteit, volharding en dossierkennis die Sima biedt, waren cruciale factoren in dit verhaal. Het was echt een technische prestatie om de puzzel perfect passend te maken. Een puzzel die we al konden zien vorm krijgen voordat de eerste steen werd gelegd. Met de 3D-bril hebben we de nieuwe spuitcabines virtueel verkend om het resultaat te ontdekken.»
Kortere cabines bieden veel voordelen
Mol Cy had vier spuitcabines van 18 meter en twee cabines van 12 meter en had zich hierin bewezen gedurende ongeveer 40 jaar. Het was nu tijd voor nieuwe technologieën die meer gericht zijn op energieterugwinning (frequentiegeregelde afzuiging, recirculatie, enz.) en comfort voor de spuiter (beter verlichting, betere afzuiging, enz.). Op ons advies zijn er nu vier cabines van 14 meter, een van 18 meter, een van 20 meter en een aparte schuurcabine, allemaal op exact dezelfde locatie als de bestaande infrastructuur. «De voordelen van werken met kortere cabines liggen niet alleen op het gebied van energie, omdat het minder energie kost voor de ventilatiegroepen. Maar tegelijkertijd heeft dit ook geleid tot de bouw van een grotere mengruimte, direct achter de spuitcabine. Dit betekent dat we nu overstappen op bulkvullingen, wat een enorme plus is op het gebied van logistiek en kosten,» zegt Degrendele tevreden.
In elk van de 6 spuitcabines, evenals in de schuurcabine, zorgen 2 driedimensionale hefplatforms ervoor dat alle hoeken van de spuitcabine bereikbaar zijn. Aan de twee zijwanden bevestigd door middel van geleiders, kunnen deze pneumatische platformen van het type HEX3 in alle richtingen bewegen. Dit stelt de operator in staat zijn werk efficiënt en ergonomisch uit te voeren.»
Kwaliteit en duurzaamheid zijn essentieël
De verfdispensers zijn elke keer ingebouwd in de kooi van het platform om ergonomisch werk te bevorderen. Daardoor is het ook mogelijk om met slangen van slechts 7 meter te werken, wat de oplosmiddelenconsumptie vermindert. “We hebben een strengere norm ingesteld om te voldoen aan de milieueisen. Bovendien zorgt de verkorte slanglengte voor een veel effectievere reiniging dan wanneer we deze heffunctionaliteit niet hadden gekozen. «Daarnaast is gekozen voor semi-verticale afzuiging aan de twee zijpanelen in plaats van afzuiging op de vloer. «Ook dit op advies van Sima. Minder graafwerk, lagere kosten en keer op keer optimale spuitprestaties. Dit was water naar onze molen, want we willen geen compromissen sluiten op kwaliteit,” benadrukt de heer Degrendele. Daarom was het beheer ook belangrijk voor het bouwbedrijf. «Door spuitprogramma’s in te voeren, willen we continuïteit in de kwaliteit van het spuitwerk waarborgen. De operator was gewend zijn pistool aan te zetten en aan de slag te gaan. Nu zal bijvoorbeeld de luchtstroom al worden ingesteld op basis van het volgende voertuig dat in de cabine behandeld moet worden. Op deze manier gebruiken we ook minder elektriciteit en gas en hebben we minder verfafval, omdat duurzaamheid in dit verhaal centraal staat.»
Progressieve installatie
Een andere vernieuwing is het gebruik van meerlaagse folies in plaats van bandlak. «De voordelen die dit biedt op het gebied van cabineonderhoud zijn enorm. Vervuilde delen zijn eenvoudig te verwijderen, waardoor de cabine in plaats van een hele dag slechts een half uur nodig heeft om weer in perfecte staat te zijn voor het volgende spuitwerk. Tot slot was er het probleem van de installatie van de nieuwe spuitcabines.
Mol Cy kan zich geen productie-uitvaltijd veroorloven. Wij hebben daarom de werkzaamheden gefaseerd gepland en uitgevoerd, zodat er altijd vier spuitcabines beschikbaar waren. «Het plannen van onderhoud is niet eenvoudig, nog minder een vervangingsproject waarbij we enkele maanden slechts 2/3 van onze capaciteit hebben. Door de impact van de Covid-19-pandemie hadden we het niet beter kunnen timen. We zijn zeer dankbaar voor de inspanningen van Sima, die tijdens de bouwvak de nodige ondersteuning heeft geboden, zodat we zo snel mogelijk weer op volle snelheid konden draaien.»