Case

Carosserie Vannerum

Logo
Velgen 1740 2

EEN BEZOEK AAN CARROSSERIE VANNERUM


Carrosserie Vannerum bevindt zich in Zellik, een centrale locatie in Be.
Dit bedrijf staat bekend om zijn lange ervaring en kwaliteitsafwerking. Deze kwaliteiten zorgen elk jaar voor een toenemende groei. Wat begon als een klein bedrijf is snel uitgegroeid tot een succesvol familiebedrijf. Vandaag de dag is dit carrosseriebedrijf een vaste waarde voor veel verzekeringsmaatschappijen, leasebedrijven en overheidsinstellingen. Sima heeft dit carrosseriebedrijf bezocht, waar vader en zoon zij aan zij werken.


Carrosserie Vannerum verenigt drie generaties onder één dak. Grootvader Vannerum opende de eerste carrosserieafdeling bij de importeur Renault Trucks. Hij werd al snel bijgestaan door zijn zoon Marc. Daarna ging het snel en na slechts een jaar telde het bedrijf al vier medewerkers.
“Wij zijn in 1982 begonnen als klein bedrijf in een klein garage van 300 m² in Sint-Agatha-Berchem,” zegt Marc Vannerum, oprichter en eigenaar. "Zes jaar later werden de oude gebouwen van de chocolaterie Neuhaus in Zellik te koop aangeboden. Het betrof een ideale locatie, met ruime gebouwen en een grote parking. Maar met 1 hectare was het veel te groot voor onze activiteiten. Aanvankelijk zouden we dus slechts de helft gebruiken. Ondanks het immense risico van een dergelijke aankoop, hebben we besloten om de sprong te wagen. En we hebben geen spijt van die keuze,” legt Marc trots uit. De oude gebouwen werden volledig gerenoveerd en omgebouwd tot kantoor en werkplaats. Totale oppervlakte van 5.000 m².

Tijdens de uitbreidingswerken werd bijna alles gesloopt en werd er een geheel nieuw dak geplaatst. Ook werd er rekening gehouden met het comfort en de praktische indeling van de werkplaats. Er moest een vlotte circulatie en duidelijke indelingen zijn. Eigenlijk een soort circuit. Marc legt uit: “We hebben de ruimte als volgt ingedeeld: demontage en montage (twaalf zones), plaatwerk en rechtzetten (vijftien zones), voorbereiding (veertien zones), spuiteren (vier spuitcabines) en ten slotte car-wash en afwerkingszone. Aangezien we 60 tot 70 opdrachten per week uitvoeren en onze vervangwagens ook in topstaat moeten blijven, is deze car-wash geen luxe!”

Een aparte hal voor het truck-center is speciaal aangepast aan de behoeften en afmetingen van vrachtwagens en bussen. Het heeft een extra hoge spuitcabine van 18 meter lang. Marc voegt toe: “Onze ligging aan de rand van Brussel is echt een voordeel. We zijn gemakkelijk bereikbaar, waardoor we klanten uit zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel hebben.”

Vandaag de dag is betrouwbare apparatuur essentieel om kwaliteitswerk te leveren. Bij Vannerum werkt men met verschillende vaste partners. “We hebben een nauwe band ontwikkeld met Festool, zodat we geen andere apparaten gebruiken voor het schuren,” zegt Marc. “Voorheen gebruikten we andere schuurmachines, maar sinds de renovatie van de werkplaats zijn we overgestapt op Festool. We hadden regelmatig problemen met kapotte apparaten en moesten bijna constant reparaties uitvoeren. Voor ons is de persoonlijke service van het bedrijf bepalend. Bij vragen of dringende hulp bellen we hen en ze staan binnen één tot twee uur voor onze deur.”

“We werken ook nauw samen met Standox voor ons spuitermateriaal. Toen ik aan het racen was, waren zij sponsor en hebben zij ons veel gesteund,” herinnert Marc zich. “Niet alleen verloopt alles commercieel goed, maar we hebben ook goed persoonlijk contact.” De spuitcabines zijn geïnstalleerd door Sima. “We zijn tevreden over de kwaliteit van de cabines en de ondersteuning bij problemen,” vertrouwt Marc toe. “Deze service is essentieel omdat we ook onze levertijd aan de klant willen respecteren. Op dit moment hebben we vier spuitcabines voor auto’s.”

Johan: “Als je wilt overleven, moet je constant vernieuwen. Stilstand is achteruitgang. Het is dus prioriteit om te investeren in de nieuwste technieken. Zo hebben we onze specialisatie in de uitdeuken zonder spuiteren ontwikkeld door te investeren in cursussen. Aangezien de reparatiekosten altijd zo laag mogelijk moeten zijn, zowel voor verzekeringsmaatschappijen als particulieren, is deze techniek ideaal om de crisis tegen te gaan. Op dit moment kunnen we niet zeggen dat de crisis ons heeft geraakt. We denken dat dit te maken heeft met mond-tot-mondreclame.”