Sima

COOLDOWNZONE IN CARROSSERIE NOG TE VAAK OVER HET HOOFD GEZIEN

l2chetbelangvancooldownzonesweb.jpeg

Hoewel vroeger zo goed als onbestaande, neemt het belang van een cooldownzone voor carrossoriewerken jaar na jaar toe. Of zo zou het toch moeten! Wie een cooldownzone incalculeert bij de routing, zal zich immers niet geconfronteerd zien met allerhande onderdelen die overal in het atelier ergens zijn weggemoffeld.

Brede diversiteit aan materialen en herstelvarianten

Autoherstel is een brede vlag die heel wat verschillende ladingen dekt. Je hebt traditioneel herstel, spot repair, smart repair, en dit op een brede verscheidenheid aan materialen: van speciaal gelegeerd staal, over aluminium (denk maar aan Audi) tot koolstofvezel, glasvezel en kunststof. Vulmiddelen, primers, coatings en lakken maken het plaatje compleet. Precies voor die verscheidenheid aan toepassingen en materialen neemt het belang van een cooldownzone toe.

Te weinig aandacht voor cooling down

Het is helaas een herkenbaar pijnpunt: een carrosseriebedrijf lijkt vaak volledig te zijn volgebouwd, met allerhande spuitcabines, autoliften, railsystemen, voorbereidingszones en noem maar op. Aandacht voor een cooldownzone is er vaak nauwelijks of niet. Nochtans is zo’n zone een noodzaak om nieuwe stukken, gedemonteerde onderdelen en andere componenten even op temperatuur te laten komen eens ze uit de spuitcabine komen. Met als gevolg dat die onderdelen - nochtans zijn het er niet weinig! - ergens in een hoekje worden weggemoffeld vòòr voor ze opnieuw kunnen worden behandeld.

  Het is dus zeker zaak om hier in de routing rekening mee te houden!


Stel je vraag
Menu