ARTIKEL 1 - TOEPASSELIJKHEID : Goede afspraken zijn de basis van een goede commerciële samenwerking. Onze onderstaande voorwaarden verankeren de afspraken en de wil van partijen in een goede en evenwichtige contractuele relatie.
De Klant wordt geacht de voorwaarden zoals hierna bedongen te kennen en te aanvaarden door het enkele feit van het beroep doen op de diensten van Sima, het plaatsen van een bestelling en/of de ontvangst van de factuur. Op onze overeenkomsten zijn uitsluitend onderstaande voorwaarden van toepassing en dit vanaf het ogenblik dat zij minstens één keer, op éénder welk tijdstip en in eender welke vorm aan de Klant ter kennis werden gebracht en steeds met uitsluiting van de voorwaarden van de Klant. Onze bijzondere voorwaarden en/of onze afwijkende bedingen hebben steeds voorrang op deze algemene voorwaarden. Deze voorwaarden maken één geheel uit met onze offertes, bevestigingen en contracten.
ARTIKEL 2 - OFFERTES EN PRIJZEN:
a. De prijsoffertes zijn te goeder trouw doch slechts bij benadering opgesteld. Zij zijn onder meer aan herziening onderhevig wanneer de lonen en sociale lasten en/of de prijzen van de grondstoffen stijgen. Ze zijn geheel vrijblijvend, tenzij anders bedongen en slechts geldig voor een periode van 30 kalenderdagen. Elke bestelling wordt evenwel pas definitief bindend na schriftelijke bevestiging door één of meerdere leden van de directie van Sima.
b. Alle wettelijke lasten, taksen en heffingen van welke aard ook, vallen steeds ten laste van de Klant. De prijzen die niet in EURO gequoteerd werden, worden verondersteld te zijn berekend volgens de koers van de dag van de orderbevestiging. Elk verschil van wisselkoers (devaluatie of verhoging in waarde) is ten laste van de Klant en is beslissend voor een prijsverhoging of een behoud van de vastgestelde prijs.
c. Stijgingen van kostprijsbepalende factoren (sociale lasten, prijzen van grondstoffen, …) ontstaan na het sluiten van de overeenkomst, mogen door Sima doorgerekend worden indien de nakoming van overeenkomst op het ogenblik van de stijging nog niet is voltooid, indien deze factoren een prijsstijging van minstens 5 % tot gevolg hebben en voor zover de stijging redelijkerwijze niet door Sima kon worden voorzien bij het ontstaan van de overeenkomst. De Klant is er toe gehouden deze stijgingen te voldoen die zullen meegefactureerd worden. Voor de prijsherziening hanteren wij de prijsherzieningsformule van www.agoria.be (de Belgische federatie van ondernemingen in onze sector)
ARTIKEL 3 - LEVERTERMIJNEN, STARTDATA EN UITVOERINGSTERMIJNEN:
a. De leverings- en/of inbedrijfstellingstermijnen zijn te goeder trouw, doch slechts bij benadering opgegeven. Deze zijn niet bindend. Laattijdige levering mag behoudens andersluidende en schriftelijke overeenkomst geen aanleiding geven tot weigering van de koopwaar door de Klant. Bij schromelijke overschrijding van de termijn door een grove fout van Sima, zal hoogstens een schadevergoeding kunnen gevraagd worden na voorafgaande en schriftelijke ingebrekestelling waarbij een laatste termijn wordt gegeven van 30 dagen aan Sima. Dergelijke eventuele schadevergoeding zal nooit meer kunnen bedragen dan 5 % van de factuursom waarbij eerst het bewijs van schade zal moeten geleverd worden door de Klant.
Indien Partijen in de bijzondere voorwaarden uitdrukkelijk toch opteren voor de toepassing van vertragingsboetes, dan zullen deze wederkerig van toepassing zijn. Meer bepaald zullen deze dan ook van toepassing zijn indien de Klant zijn verplichtingen niet tijdig nakomt.
b. Extra kosten die worden veroorzaakt door het feit dat de Klant een kortere leveringstermijn dan de normale leveringstermijn wenst, vallen te zijnen laste.
c. Indien de goederen door toedoen of op vraag van de Klant niet kunnen geleverd worden op de voorziene datum en/of binnen de normale of geraamde leveringstermijn en/of indien door de fout van de Klant moet overgegaan worden tot deelleveringen, zullen deze extra kosten doorgerekend worden tegen de gangbare tarieven (extra transport, stockagekosten, extra personeelskosten, gewijzigde hotelkosten, …)
ARTIKEL 4 - LEVERING EN RISICO-OVERDRACHT: De Klant erkent volledig te zijn ingelicht over alle kenmerken en specificaties eigen aan de gekochte goederen. De constructeur behoudt zich het recht om de materialen/installaties uit te leveren conform de recentste evoluties en updates. De goederen reizen onder de verantwoordelijkheid en op risico van de Klant, zelfs wanneer zij ‘franco’ zijn verkocht. Het goederenvervoer is op kosten en voor rekening van de Klant. Het verzenden van de goederen zal gebeuren, indien mogelijk, op de datum van de factuur of de daaropvolgende dag. Deze datum is ‘vertrek fabriek’. Dit impliceert dat de Klant de risico’s draagt voor beschadiging, verlies, tenietgaan, … vanaf deze levering ‘vertrek fabriek’.
ARTIKEL 5 - UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST: a.Sima kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen indien de infrastructuur van het bedrijf van de Klant niet aangepast is aan de karakteristieken van haar goederen.
b.Tenzij anders overeengekomen, gebeurt de inbedrijfstelling door onze diensten. Wanneer de Klant de installatie zelf in bedrijf stelt, gebeurt dit volkomen op zijn risico, en behoudt Sima zich het recht voor alle eisen met betrekking tot het inroepen van de garantie van de hand te wijzen.
c. De energie-, nutsvoorzieningen en infrastructuurwerken zijn steeds ten laste van de Klant.
d. De installatie kan afwijken van de technische beschrijving omwille van technische redenen.
e. Als onderdeel van ons beleid naar een continue verbetering, behoudt Sima zich het recht om de technische specificaties te allen tijde te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving, maar met een behoud van de garantie van kwaliteit en conformiteit.
f. Ingeval Sima werken moet uitvoeren ter plaatse die niet contractueel voorzien waren en ook niet aangerekend worden (vb. eventueel opspannen van luchtkanalen, …) dan kan Sima in geen geval hiervoor enige garantie geven. Dergelijke werken worden immers voorlopig uitgevoerd ten dienste van de Klant, maar moeten later nog door de Klant definitief afgewerkt, dan wel geoptimaliseerd worden.
ARTIKEL 6 - CONTROLE-GARANTIE-AANSPRAKELIJKHEID:
a.De inontvangstneming dekt de zichtbare gebreken / beschadigingen van de goederen. Eventuele opmerkingen dienen door de Klant op de leveringsbon te worden geformuleerd. Het feit dat de goederen verpakt zouden zijn, staat de aanvaarding niet in de weg. In geval van niet-conformiteit, kan de Klant de betreffende componenten omruilen, met uitsluiting van welkdanige andere schadeloosstelling. Goederen mogen enkel teruggestuurd worden met akkoord van Sima.
b. Elke andere klacht of schadegeval dient binnen de 7 dagen na de uitvoering van de werken en/of de levering van de goederen bij aangetekende, gemotiveerde brief te worden gemeld aan Sima. Na deze termijn dient elke levering als onherroepelijk en volledig aanvaard te worden beschouwd.
c. Er loopt een garantie die geldt tot en met 6 maanden, behoudens anders vermeld in de offerte. Deze garantietermijn vangt aan bij de levering van de goederen, in voorkomend geval bij de voorlopige indienststelling (=ogenblik dat de installatie voor het eerst wordt opgestart) door Sima. Indien de voorlopige indienststelling niet kan gebeuren op de contractueel voorziene datum, en dit door toedoen van de Klant, dan is de aanvangsdatum van de garantietermijn de contractuele voorziene datum van indienststelling.
Indien een gebrek wordt vastgesteld dat door deze garantie is gedekt, dient deze, op straffe van onontvankelijkheid, binnen de 20 dagen na vaststelling schriftelijk te worden gemeld aan Sima.
De waarborg omvat het vervangen en/of herstellen van de gebrekkige onderdelen, zonder dat de Klant verdere kosten/en vergoedingen van welke aard ook kan vorderen.
Deze waarborg dekt niet: de normale slijt- of verbruiksdelen, gebreken ten gevolge van slecht onderhoud/gebrekkige reiniging of de niet naleving van gebruiksvoorschriften, indirecte of gevolgschade, schade tengevolge van ongeval, vernieling, diefstal, vandalisme, …
d. In alle gevallen waarin de Klant zich op de vrijwaringplicht van Sima beroept, zal de Klant de bewijslast dragen. De Klant moet na vaststelling onmiddellijk Sima verwittigen. Indien de Klant geen plaatsbeschrijving heeft gemaakt van het gebouw waarin de goederen en/of installatie moet worden geleverd en in bedrijf worden gesteld, zal de Klant Sima nooit kunnen aanspreken voor eventuele veroorzaakte schade aan haar eigendommen.
e. Het indienen van een klacht, om welke reden ook, mag de Klant niet toelaten de betaling tot na de normaal voorziene vervaldag uit te stellen.
f. Onze totale aansprakelijkheid wordt te allen tijde beperkt tot de factuurwaarde van de specifieke overeenkomst. (zowel bij zichtbare gebreken, verborgen gebreken en/of enige andere vorm van contractuele of buitencontractuele aansprakelijkheid) Sima zal ook nooit gehouden zijn tot indirecte schade of gevolgschade zoals onder meer en in het bijzonder voor financiële verliezen bij de Klant en/of derden zoals productie-onderbrekingen, gederfde winst, gebruiksderving, verloren werkuren, verhuiskosten, reinigingskosten …
Ingeval van tussenkomst van onze verzekeraar, zal onze totale aansprakelijkheid op basis van welke juridische grond dan ook, steeds beperkt zijn tot hetgeen waarvoor onze verzekeraar effectief dekking verleent te vermeerderen met onze franchise, zonder dat wij verder kunnen aangesproken worden voor eventuele grotere en/of andere schade.
g.Sima zal nooit hoofdelijk aansprakelijk kunnen gesteld worden samen met andere partijen betrokken bij een opdracht.
ARTIKEL 7 - BETALING:
a.Behoudens andersluidende en schriftelijke overeenkomst zijn onze facturen betaalbaar op onze maatschappelijke zetel, uiterlijk 7 dagen na factuurdatum. Indien de afname niet gebeurt bij voorziene levering, zijn de facturen betaalbaar op leveringsdatum. De betaling dient contant, netto en zonder korting of compensatie te gebeuren op de maatschappelijke zetel. De factuur wordt geacht door de Klant aanvaard te zijn, bij gebreke aan een geschreven protest binnen de 7 dagen na verzending van de factuur.
b. Sima heeft ten allen tijde het recht om facturen op te stellen voor reeds door ons uitgevoerde prestaties, zelfs indien Sima slechts gedeeltelijk prestaties heeft uitgevoerd.
c.Bij laattijdige betaling zal er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een conventionele verwijlintrest van 12% per jaar op het opeisbare bedrag verschuldigd zijn. Gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de schuld op de vervaldag, wordt na vergeefse ingebrekestelling het schuldsaldo bij wijze van forfaitaire vergoeding verhoogd met 12%, met een minimum van € 250,00, zelfs bij toekenning van termijnen van respijt.
d. Indien de afname niet gebeurt bij levering en de facturen dienvolgens betaalbaar zijn op leveringsdatum, zullen interest en schadebeding worden aangerekend, indien niet tijdig betaald wordt na levering, zelfs zonder dat tot afname wordt overgegaan (onverminderd de bijkomende kosten die kunnen aangerekend worden overeenkomstig artikel 3) .
e. Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt Sima het recht om de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur werd betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door Sima. Sima bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer Sima door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse kosten en/of verliezen), zal de Klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan Sima het saldo van de nog uit te voeren werken annuleren. In dat geval is de vergoeding verschuldigd zoals bepaald in artikel 10.
f.Bij gehele of gedeeltelijke wanbetaling van één factuur of gelijk welke andere verschuldigde som, worden alle andere schulden van rechtswege eisbaar, ook de nog niet-vervallen schulden.
ARTIKEL 8 – WAARBORGEN INZAKE BETALING - HOOFDELIJKHEID:
a. Gezien de omvang van onze overeenkomsten, behoudt Sima het recht voor, voor of gedurende de uitvoering van de overeenkomst, waarborgen tot betaling van de koopprijs en de uitvoering van de overeenkomst van de Klant te eisen. De kosten van vestiging van deze waarborgen zijn ten laste van de Klant. Bij weigering houden wij ons het recht voor de bestelling in haar geheel of zelfs gedeeltelijk te annuleren lastens de klant.
b. Degene die een bestelling plaatst met het verzoek de facturatie van de geleverde goederen en/of de uitgevoerde werken op te maken op naam van een derde, blijft hoofdelijk en solidair verbonden tegenover Sima tot uitvoering van alle verbintenissen.
ARTIKEL 9 - EIGENDOMSVOORBEHOUD: De goederen blijven eigendom van Sima totdat de Klant aan al zijn verplichtingen ten aanzien van Sima heeft voldaan, met inbegrip van deze voortspruitend uit eventuele andere transacties en leveringen. Gelet op het eigendomsvoorbehoud, is het verboden de verkochte goederen te vervreemden vóór algehele betaling en dit op straffe van schadevergoeding. De Klant verbindt er zich toe zolang niet volledig betaald is, de door hem nog niet verbruikte goederen in herkenbare en goede staat te behouden, eveneens op straffe van schadevergoeding. De Klant dient de aangekochte goederen voor de duur van het eigendomsvoorbehoud voldoende te verzekeren tegen brand, ontploffings- en waterschade, machinebreuk en diefstal. De Klant is verplicht mee te werken bij alle maatregelen die Sima kan nemen ter bescherming van zijn goederen of rechten.
ARTIKEL 10 - VERBREKING OVEREENKOMST DOOR EEN VAN DE PARTIJEN: Iedere verbreking of opzegging van een bestelling of contract, evenals ieder niet nakomen van de overeengekomen betalingsvoorwaarden of andere verplichting van de Klant, geeft Sima recht op een schadevergoeding en op facturatie van de reeds geleverde prestaties aan de overeengekomen tarieven. De schadevergoeding en winstderving bedraagt minstens 20% van de totale waarde. Hij kan in dat geval bovendien alle met de Klant aangegane contracten ontbinden, zonder enige formaliteit en dit onverminderd het recht op schadevergoeding voor Sima. Deze bepaling geldt eveneens wanneer in de loop van het contract de financiële situatie van de Klant zich wijzigt, bij insolvabiliteit, wanneer de Klant wordt failliet verklaard, wanneer Sima vreest de garanties voor zijn schuldvordering te verliezen of wanneer de Klant geen gevolg geeft aan de vraag van Sima overeenkomstig artikel 8 hierboven. De Klant verklaart uitdrukkelijk dat al de tegoeden die hij ten opzichte van Sima bezit, ten titel van waarborg en op gelijk welk ogenblik kunnen worden gecompenseerd met alle schulden voortvloeiend uit onderhavige overeenkomst. Ingevolge de ontbinding zal Sima, die eigenaar is gebleven van de goederen conform artikel 9 hierboven, de goederen kunnen recupereren en verkopen teneinde alle schade te beperken, en dit acht dagen na aangetekend schrijven aan de in gebreke blijvende Klant.
ARTIKEL 11 - OVERMACHT: De onmogelijkheid in hoofde van Sima om de levering zoals voorzien uit te voeren en dit om reden van externe factoren eigen aan de producent of fabrikant of leverancier van Sima, zoals zonder beperking opgesomd, het faillissement, de vraag tot toepassing van de Wet Continuïteit Ondernemingen, de insolvabiliteit alsook omstandigheden als staking, lock-out, machinedefect, interne organisatieproblemen, brand, epidemieën, onregelmatige of moeilijke bevoorrading, overheidsmaatregelen in het algemeen, worden beschouwd als overmacht. Deze vormen van overmacht betreffen dus feiten en omstandigheden die buiten de invloedsfeer van Sima liggen en op grond waarvan redelijkerwijze vanwege Sima tijdelijk en/of definitief geen uitvoering van de overeenkomst kan worden verlangd. In dit geval is Sima niet gehouden tot enige aansprakelijkheid noch tot schadevergoeding of enige andere vergoeding ten opzichte van de Klant.
ARTIKEL 12 - TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN : De overeenkomsten zijn onderworpen aan het Belgische recht. Het Weens koopverdrag wordt expliciet uitgesloten. In geval van betwisting zijn de Belgische rechtbanken internationaal bevoegd, meer bepaald de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de maatschappelijke zetel van onze vennootschap, of de rechtbanken van de woonplaats / zetel van de medecontractant, naar keuze van Sima.
ARTIKEL 13 - PRIVACY: Wij verzamelen, registreren en verwerken informatie en persoonsgegevens in overeenstemming met alle toepasselijke wet- en regelgeving. Wij vervullen onze verplichtingen als verantwoordelijke en/of als verwerker van die gegevens in overeenstemming met de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016 en andere dwingende regelgeving. De gegevensverwerking wordt beperkt tot wat noodzakelijk is en de bewaartermijn van de persoonsgegevens is beperkt tot zolang als nodig voor het realiseren van de doeleinden van de verwerking. De persoonsgegevens worden op een passende manier beveiligd middels passende technische en organisatorische maatregelen. Ons privacybeleid kan steeds geraadpleegd worden op onze website of opgevraagd worden via e-mail.