Sima

"INVESTEREN IN DE TOEKOMST, EEN PURE NOODZAAK"

Carrosserie Vandenbussche heeft een rijk verleden. Het bedrijf werd precies 47 jaar geleden opgestart door wijlen Julien Vandenbussche en is nog altijd een familiebedrijf waar beslissingen snel maar op een goed overwogen manier gebeuren. Momenteel wordt de ondernemiung gerund door Rudi (zoon van de oprichter), Bram (kleinzoon) en diens vrouw Deborah. Carrosserie Vandenbussche was oorspronkelijk gevestigd in Gullegem, op een vrij landelijke locatie met een beperkte visibiliteit. “Bijkomend nadeel was dat we in onze vroegere locatie een schrijnend tekort hadden aan plaats. Per week gingen vele uren verloren aan het verplaatsen van voertuigen. Nu is dat probleem opgelost en dat alleen al zorgt voor een beter rendement”, zo vertelt Bram.

210224vandenbussche31.jpg

Droomlocatie

Met de wil en het enthousiasme van de jonge Bram en zijn vrouw Deborah om verder te gaan met het carrosseriebedrijf, werd beslist om te investeren in de toekomst. Bram onderstreept hun inzet: “Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren om verder te gaan. We waren op zoek naar een goede en makkelijk bereikbare ligging, een pand waarbij een vlotte routing of doorstroming, zeg maar flow, van het werk mogelijk was, een infrastructuur die het mogelijk maakt om de klanten goed te ontvangen en om snel kwalitatief werk af te leveren. Ook willen we klaar zijn voor de toekomst. Auto’s worden alsmaar complexer en daar willen we ons op voorbereiden.”  

210224vandenbussche14.jpg

Uiteindelijk viel de keuze op de voormalige Barco-site die een duurzame reconversie heeft doorgemaakt. Op de site was plaats voor een zestal middelgrote bedrijven. “We hebben gekozen voor ene plaats met een goede visibiliteit. Ook de bereikbaarheid is een troef. We zitten vlakbij de ring van Kortrijk en daarop aansluitend het snelwegnet”, zo vertelt Bram. De lay-out van het bedrijf en de routing is het resultaat van een constructieve samenwerking van een jaar met Sima en projectontwikkelaar Futurn.

Drive In

Had de vroegere werkplaats nog een beperkte oppervlakte van 580 m2, dan beschikken ze nu over 2.500 m2 met nog eens 1.000 m2 overdekte stalruimte. De ontvangst gebeurt in een regenvrije en goed verlichte ‘drive-in’ waar onder meer de schade van het voertuig kan vastgesteld worden. Er worden foto’s genomen, de administratieve inschrijving gebeurt er en dan gaat de auto naar de werkplaats. De klant komt niet in de werkplaats conform de coronaregels waardoor iedereen, en dus ook de werknemers, beschermd is. De klant kan terecht in de ruime receptie maar heeft door de grote glazen wanden zicht op de werkplaats. Er is een speciale wachtruimte met koffie, een plaats waar de klant eventueel op zijn laptop kan werken en er is een vergaderruimte. Ook aan de kinderen is gedacht, met een speelhoek.

Teamgeest

210224vandenbussche29.jpg

Het team bij Carrosserie Vandenbussche telt 10 mensen. De administratieve taken worden onderling verdeeld onder Bram, Rudi en Deborah. Bram beklemtoont het belang van een goede opvolging: “Specifiek sta ik in voor het maken van de bestekken, het bestellen van de nodige onderdelen en het verdedigen van de dossiers waarbij de experts, de verzekeringsmaatschappijen en de garages betrokken zijn. Die aanpak is lonend want we stellen vast dat we op die manier de garages kunnen ontzorgen, niet alleen wat het herstelwerk betreft maar ook wat de contacten met de betrokken partijen aangaat. Zo verzekeren wij een correcte afhandeling van elk dossier en dat weten garages en dealers te appreciëren. Met PlanManager kunnen we de stroom van info perfect bijhouden en aanvullen met foto’s, documenten, informex-bestek, bestelling van wisselstukken, facturen, bestel- en leveringsbonnen en niet te vergeten de historiek van een dossier.”

In de werkplaats

Dankzij de extra ruimte heeft elke werknemer minstens drie werkplaatsen met specifieke hefbruggen en er wordt gegroepeerd geschilderd. Naast de gewone spuitcabine, zijn er twee smartboxen en een spuitcabine die geschikt is voor trucks, bestelwagens, motorhomes en caravans. Alvast uniek is dat waar de auto’s worden voorbereid, het stof ondergronds wordt afgezogen. Dit maakt het mogelijk om snel en kwalitatief werk af te leveren.  

Rudi verduidelijkt: “De motoren draaien enkel op volle toeren tijdens de spuitfase. Daarna gaat de verlichting automatisch uit en gaan de motoren via een frequentiebesturing in eco-, in QDS- (Quick Drying System) of bakmodus. De instellingen zijn aanpasbaar naargelang de omstandigheden. Deze mogelijkheden verkorten de werkduur en beperken zowel het energieverbruik als het gebruik van materialen.” Uiteraard beschikken ze bij Vandenbussche ook over een verflabo met elektronische kleurdetectie.

Vier herstelcircuits

210224vandenbussche11.jpg

Een eerste herstelcircuit kun je het traditioneel herstellen noemen met eventueel richten en uiteindelijk het schilderen in de gewone spuitcabine.

210224vandenbussche22.jpg

Een tweede circuit is voor zogenaamde Fast Line herstellingen en die worden uitgevoerd in twee smartboxen. Schuren, het aanbrengen van de grondverf en het eventueel lokaal spuiten (spots) gebeuren op dezelfde plaats. Er wordt gewerkt met extra sneldrogende producten, zodat deze herstellingen nog de dag van de intake klaar zijn. Ten derde zijn er alle herstellingen die men verstaat onder Smart Repair, zoals polieren, uitdeuken zonder spuiten, het herstellen van het welgekend sterretje in de voorruit. 

Uniek is alleszins de aparte vierde lijn bedoeld voor trucks, motorhomes en caravans. “Daarvoor gebruiken wij speciale herstelmethodes aangepast aan de meestal gebruikte kunststofmaterialen. Daar waar mogelijk herstellen we panelen in plaats van ze te vervangen.”

Toekomst

Bram gelooft in de toekomst en bereidt zich daarop voor. Hij heeft daar een duidelijke visie op: “Steeds meer voertuigen zijn van rijhulpmiddelen voorzien en uiteindelijk zal dat leiden tot geheel of gedeeltelijk zelfrijdende auto’s. Daarom willen we in de toekomst een servicepunt worden voor de kalibratie van ADAS. Ook zijn wij al serieus gevorderd om elektrische en hybride voertuigen in de werkplaats te behandelen. Elke werknemer heeft een HEV 1-opleiding doorlopen. Ik zelf heb een brevet om een auto spanningsvrij te maken. Buiten kunnen wij conform de voorschriften op een afgebakende en veilige plek een beschadigde elektrische of hybride auto plaatsen. We beschikken over vier laadpunten en elke oplaadbare auto wordt na herstel met een volgeladen batterij afgeleverd. Voor klanten hebben we een hybride vervangwagen, twee elektrische fietsen en een elektrische step.”  

 

 

210224vandenbussche38.jpg

Bij Vandenbussche willen ze ook dat de klant op één adres terecht kan voor alle herstellingen: “We verwijderen kleine deuken zonder spuiten, lassen kunststof bumpers, herstellen koplampen en velgen en verwijderen sterretjes in ruiten… Op die manier kunnen wij een volledige service bieden tegen een correcte prijs.”

Carrosserie Vandenbussche(Traxio Magazine #195)


Stel je vraag
Menu