Sima

D'HAENE GROUP POOT HYPERMODERNE (SMART & VAN) REPAIRSHOP NEER IN GELLINGEN

Stilstaan betekent achteruit gaan, dus wie als ondernemer weigert te schakelen, dreigt z’n ‘voorsprong door techniek’ te verspelen. De toekomst behoort immers hen toe, die er ook daadwerkelijk in investeren, iets waar Filip D’haene, samen met Frederik D’haene de roergangers van de gelijknamige Henegouwse groep, zich met overtuiging bij aansluit. En dus werden kosten noch moeite gespaard om drie stilaan verouderde filialen gericht op schadeherstel in te ruilen voor één state-of-the-art nieuwbouw, in een nieuwe industriezone in Gellingen. 

210223dhaene36.jpg

Een voet in het verleden, het bodywork van de toekomst

Hoewel de moderne uitstraling van de 7 filialen binnen D’haene Group anders doen vermoeden, ligt de oprichting van de firma met 64 jaar (1957) al geruime tijd achter ons. Filip D’haene, samen met Frederik D’haene de zaakvoerders van de gekende Henegouwse VW Group-concessiehouder, zag niet enkel de aanblik van de filialen, maar ook deze op het métier ingrijpend veranderen.

“Vroeger was een carrosseriebedrijf niet veel meer dan een muur en een ventilator”, blikt D’haene terug. “Met onze eerste spuitcabine in 1971 behoorde D’haene Group toendertijd tot de pioniers in België. Maar het was zonneklaar dat die investering nodig was om het imago van carrosseriewerk op te krikken, en het vakmanschap in de verf te zetten.”

Drie shops worden één

210223dhaene04.jpg

Vandaag, decennia na de investering in die eerste spuitcabine, zet D’haene Group opnieuw fikse stappen richting de toekomst. Dat doet het aan de hand van een nieuwe repairshop van een forse 2000 m2 aan de Rue de Barrière in Gellingen, letterlijk op een boogscheut van een Audi-concessie van de groep.

"Naast de concessies die eerder gefocust zijn op de verkoop van voertuigen, hebben we binnen de groep nog een aantal locaties gericht op schadeherstel”, vertelt de zaakvoerder. “Bij drie ervan - in Aat, Leuze en Zinnik (Soignies) werd echter steeds duidelijker dat ze stilaan bleken bijgehaald door de tijd, maar ook simpelweg te weinig plaats boden. Wanneer een auto voor of na een klus moest worden verplaatst, ging er heel wat tijd verloren aan de vele manoeuvres. Vanaf 2015 begon het besef te groeien dat enkel een nieuwe state-of-the-art site hier uitkomst zou kunnen bieden.”

Kwaliteit én service als criteria

Eens de beslissing voor een nieuwe repairshop was gemaakt, was het zaak om de juiste partners aan te spreken. Vanuit de Wondercar-franchising (zie kaderstuk onderaan) kwamen 2 merken naar voor, maar gezien de positieve ervaringen van D’haene Group met Sima in het filiaal in Leuze (waar het bedrijf uit Moeskroen de zones voor herstellingen realiseerde), was de keuze gauw gemaakt.

“Ook de dienst na verkoop was een belangrijk argument”, zo blikt Filip D’haene terug. “Sima staat niet alleen bekend om z’n installaties, maar onderscheidt zich ook in de opvolging (onderhoud, vervangen van filters, depannage) van projecten.”

(Over)complete shopconfiguratie

210223dhaene51.jpg

“We hebben nadrukkelijk de keuze gemaakt om all the way te gaan, en alles wat los en vast staat, ineens door Sima te laten integreren in de nieuwbouw”, vertelt D’haene. “Zijn we overcompleet, misschien zelfs overgedimensioneerd? Misschien, maar zo hebben we volgens de rendabiliteitsstudie in ieder geval de middelen om onze verdere groei te bestendigen. Bovendien huisvesten we hier voortaan 2 vormen van schadeherstel: klassiek carrosseriewerk enerzijds, en smart repair anderzijds. Voor deze tweede vorm van schadeherstel beschikken we over 2 smartboxes (cabines specifiek gericht op smart repair), waarvan er eentje is uitgerust met het innovatieve GDS-E7-droogsysteem (Green Tech Dryers). Mocht het volume van dat smart repair toenemen, zouden we kunnen opteren om ook de tweede smartbox met dergelijk droogsysteem uit te rusten.”

De werkplaats van D’haene in een notendop

- 4 voorbereidingszones (volgens verticaal principe met roosters erboven)

- 1 grote spuitcabine van 9 x 4,5 x 3,5 m (lxbxh intern, geschikt voor bestelwagens)

- 1 groot verflabo van 15 x 3 m

- 2 smartboxes

- Railsysteem voor een efficiënte interne logistiek

- GTD-e7 droogsysteem in smartbox

- GTD-e6 Arch droogsysteem in spuitcabine (waarmee de repairshop van D’haene in Gellingen een van de weinige carrossiers in België is die over dergelijk high-end droogsysteem beschikt.)

Van Centre: ook herstel aan bestelwagens

210223dhaene16.jpg

Naast herstellingen aan personenwagens - zowel traditioneel als smart - heeft D’haene met de site en de omvang van de spuitcabines ook alle middelen in handen om zich te profileren als ‘Van Centre’. “De gemaakte keuzes op vlak van omvang laten ons inderdaad toe om ook bestelwagens te repareren, een grote meerwaarde voor bedrijven uit de wijde omgeving. Want - indien in goede conditie en met een acceptabele kilometerstand - is de doorverkoopwaarde van pakweg een VW Crafter toch nog aanzienlijk.”

Conclusie en vooruitblik

Het ligt binnen de lijn der verwachtingen dat niet alle klanten afkomstig uit de omgeving van Leuze, Aat of Zinnik zich bereid zullen vinden om naar Gellingen te rijden voor schadeherstel, zo beseft D’haene.

 “We zullen ongetwijfeld moeten afscheid nemen van een aantal klanten, maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat we met de nieuwe site dé troef in handen hebben om niet alleen de hoogste kwaliteit na te streven, maar ook nieuwe klanten te verwerven.

” Naast de nieuwe site, zullen er de komende jaren overigens ook nog 2 andere sites, gericht op car repair, aan een opfrisbeurt worden onderworpen. Het illustreert de vastberadenheid van de zaakvoerder om z’n voorsprong tegenover uitdagers niet enkel vast te houden, maar zelfs uit te bouwen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!

D’haene, een Sima én Wondercar-referentieproject

Voor de state-of-the-art repairshop in Gellingen besloot D’haene de verantwoordelijkheid op te nemen als Wondercar-garage, een franchising concept dat zich nadrukkelijk richt op smart & day repair. Voor Wondercar zelf is de nieuwe realisatie van D’haene Group écht een referentie, zo weet Patrick Ingelbosch van Wondercar. “Een mooie, transparante omgeving, waar kwalitatief schadeherstel letterlijk en figuurlijk in de spotlights wordt geplaatst!

Door de strenge audits (via keuringsinstantie Vinçotte) fungeert de Wondercar-boarding langs de buitenzijde van deze repairshops niet enkel als herkenbare garantie op kwaliteit voor particulieren, maar is het ook een bevestiging van de performantie van de installaties in de werkplaats.

Smartbox, het carrosserie-in-de-carrosserie concept van Sima, is hier echt dé katalysator van smart en day repair”, meent Karel Holvoet van Sima. “Deze all-in-one oplossing valt immers niet geheel binnen de klassieke carrosserie (plaatwerk, voorbereiding, lakwerk,montage,...), maar laat daarentegen wel toe om herstellingen veel sneller (3 per dag, soms zelfs meer) uit te voeren, zonder de flow in de rest van de werkplaats te verhinderen.


Stel je vraag
Menu